مشاهده متن خبر


صرفه‌جويی 2.5 ميليون دلاری با تعميرات اساسی توربين زيمنس در سکوی سروش

صرفه‌جويي 2.5 ميليون دلاري با تعميرات اساسي توربين زيمنس در سکوي سروش

 

با انجام تعميرات اساسي، نصب و راه‌اندازي توربينSGT-500 زيمنس در سکوي سروش، علاوه بر بي‌نيازي کشور از ورود کارشناسان خارجي، از خروج بيش از 2.5 ميليون دلار ارز از کشور جلوگيري شد.

به گزارش روابط عمومي شرکت نفت فلات قاره ايران منطقه بهرگان، به گفته مهندس احمد ابراهيمي معاون عمليات و توليد منطقه بهرگان، اين عمليات با صرف چهار هزار نفر ساعت با تيمي مشتمل بر پانزده نفر و تنها با خريد کالا در حدود پنجاه ميليون ريال به پايان رسيد.

وي افزود: توربين واحد A سکو در سال 92 به دليل نقص فني از سرويس خارج شد و در آن زمان توليد برق نيروگاه سکو با دو توربين باقيمانده انجام مي‌شد ولي بيم آن وجود داشت که با هرگونه خرابي دو توربين باقيمانده پروسه توليد نفت دچار مشکل اساسي شده و سبب پايين آمدن کيفيت نفت توليدي گردد. بنابراين ضرورت تعويض انجين (ENGINE) توربين A با توربين نو که به صورت پشتيبان در انبار منطقه بود کاملاً احساس مي‌شد که اين کار با همت والاي تعميرات توربين سکو و ساير همکاران انجام شد.

وي افزود: پس از تعويضENGINE  توربين‌ها و راه‌اندازي آن اقدام به برنامه‌ريزي براي تعمير توربين معيوب نموديم ولي از آنجايي که آثار تحريم کماکان بر صنعت ما سايه افکنده بود، حتي شرکت سازنده نيز تمايلي نسبت به تعمير اساسي توربين از خود نشان نمي‌داد، از طرفي تعداد اين نمونه توربين در کل کشور انگشت‌شمار و فرستادنENGINE  آن به وزن 16 تن به خارج از کشور با مشکلات فراواني روبرو بود. علاوه بر آن هيچ‌گونه اسنادي براي تعمير آن در دسترس نبود و شرکت‌هاي داخلي نيز با توجه به نداشتن اطلاعات کافي قادر به انجام تعميرات آن نبودند، بنابراين ضمن تشکيل کارگروهي از بهترين نفرات تعميرات به سرپرستي آقاي علي سرکهکي و ساير همکاران در سکو تصميم به تعمير اساسي توربين نموده و با مطالعه و جمع‌آوري اسناد تعميراتي و به کار بستن تجربيات گذشته در سال 95 تعميرات ENGINE  توربين آغاز شد. مهندس ابراهيمي افزود: در زماني که تعميرات اساسي آن توربين رو به پايان بود توربين واحد C دچار اشکال و از سرويس خارج شد که گروه تعميرات با فعاليتي دوچندان پس از صحت عملکرد و انجام تست‌هاي لازم اقدام به تعويضENGINE  تعمير شده با انجين معيوب کرد و پس از راه‌اندازي آزمايشي و پايش وضعيت، اين توربين هم‌اکنون در حال بهره‌برداري است.

معاون عمليات و توليد منطقه بهرگان افزود: با توجه به فضاي محدود و پر پيچ‌وخم سکو، جابجايي انجين‌ها چالش بزرگي محسوب مي‌شد که با طراحي و ساخت سازه متحرک و ريل‌هاي مناسب اين مهم نيز با موفقيت انجام شد.

وي افزود: در اين راستا حمايت‌هاي بي‌شائبه روساي منطقه، عمليات توليد و واحد پشتيباني، همچنين فعاليت و پشتکار تعميرات توربين و سکو، رييس و معاون مجتمع و تعميرات سکوهاي سروش و نوروز، رييس و معاون تعميرات سکوي سروش و رييس و معاون سکوي سروش راهگشاي ما بود و با جمع‌آوري اسناد تعميراتي توانستيم راه را براي آينده هموارتر کنيم.

گفتني است، سکوي سروش تنها سکوي شرکت نفت فلات قاره ايران است که عمليات استخراج، فرآورش و نمک‌زدايي دو ميدان سروش و نوروز به طورکامل در آن صورت مي‌گيرد. اين سکو صادر‌کننده دو پايه از پنج پايه نفت صادراتي کشور است. يکي از نياز‌هاي مبرم اين سکو داشتن توربين‌هاي گازي مولد برق با راندمان بالا است که اين مهم هم‌اکنون توسط سه توربين 17 مگاواتي سه‌محورهSGT-500  ساخت شرکت زيمنس تامين مي‌گردد.

تاريخ :1396/05/16 ساعت :14:31